Kunst op bedrijven en scholen

Als leerling je eigen pad in creativiteit ontdekken

Werknemers die samen een beeld maken en met elkaar nieuwe paden inslaan

Werken met Willeke: Beeldend in je bedrijf

Met expertise en een goede sfeer geef ik een creatieve workshop. Mensen in je bedrijf komen zo nader tot elkaar met een andere ervaring. Iedereen ziet en waardeert de ander op een nieuwe manier. We leggen een verbinding tussen hoofd, handen en zintuigen.
Mensen worden zich bewust van hun eigenheid en ik stimuleer groei door vanuit ontspanning met het ontwerpproces aan de gang te gaan
Zo zal iedereen zien dat door onderzoek, overleg en samenwerking het geheel meer is dan de som der delen.
.
Ik werk in sessies van 2 uur met 2-10 mensen.
met eigen materiaal, zoals vilt, dat ik meeneem, of met materiaal uit uw bedrijf, bijvoorbeeld ordners en potloden of draad en haakjes, om maar eens wat te noemen.

Wat ik doe
Om te beginnen heb ik een gesprek om te leren over het bedrijf. Zo maken we de workshops het meest toepasbaar en diepgaand.
In de workshop zelf beginnen we met het bekijken van en (kort) praten over meegebrachte beelden (foto’s, voorwerpen, een tekening)
Naar aanleiding hiervan bespreken we wat er in die beelden over jezelf en het bedrijf te zien is en gaan we eerst individueel aan de slag. Dit kan met door mij meegebracht materiaal zoals vilt. Ook kunnen we werken met wat er op het bedrijf voorhanden is. Later zal van deze inspanningen een groter geheel gevormd worden. Dit werk wordt gepresenteerd en kan in het bedrijf geëxposeerd worden. Desgewenst help ik bij het installeren van het werk en verzorg een toelichting.

 

 

project met vilt, samenhang en binding

Hoe ondersteun ik een team traject
Het beeld is een tastbaar stuk dat de verbinding tussen de mensen onderling laat zien, en ook tegelijk een herinnering van verbinding in het maken is. Het proces geeft duidelijk de doelen van het bedrijf weer en hoe de mensen hier in staan. Mensen zien een andere, ontspannen kant van elkaar en inspireren elkaar, iets dat ook in de werksfeer doorgetrokken kan worden. Door het plezier in het maken zien ze ook de intrinsieke motivatie voor hun beeld en werk en kunnen ze op een nieuwe, unieke manier naar groeimogelijkheden zoeken.
Creativiteit is niet alleen in het maken van beelden, maar ook in denkprocessen, het uitvinden van mogelijkheden en het zien van oplossingen die wellicht wat minder voor de hand liggen.

Een workshop als deze past heel goed in een teamdag, het brengt verbinding, mede door de positieve, vrolijke sfeer.

Isobella van Eck

Volle Kracht Trainingen

Werken met Willeke- scholen

Ik geloof dat het maken van beelden een eerste levensbehoefte is. Een behoefte die voorziet in vele leerervaringen en mogelijkheden. Denk aan probleemoplossend denken, samenwerken, presenteren. Maar ook aan plezier beleven, een hobby vinden wellicht. Geweldig om met kinderen en jongeren bezig te zijn en te verkennen wat ze kunnen ontwikkelen. In ieder geval hun creativiteit!

samenwerken…
Zeestemming III
Vilttekening
vilten hoesje in wording

 PO

 Kennismaken met kunst en kunstenaar: 2uur – Groep 7/8

Leerlingen leren dat inspiratie hard werken is, wat je nodig hebt voor het maken van kunst, speciaal gericht op textielkunst. Dan een hands-on experience met vilt maken.

Een sculptuur van vezelpapier: 90 min. – Groep 6

Maak met de groep (1-4) of alleen (5-8) een kunstwerk van een zelfgemaakt en gevormd vlies van vezels. Met natte lijm en losse vezels wordt een stevig, hard werk gemaakt. Hoe kan dat? Je leert het op deze workshop!

Vilt voor aan de muur, groepswerk: 2 uur – Groep 1-8

Met een groep maken we een kleed van vilt. Voor het vollen, het stevig maken van de wol, is echt teamwork nodig! Je maakt van losse vezels eerst heel voorzichtig een lap, die dan door de actie van de hele groep zo sterk wordt dat je ermee kan gooien zonder dat het kapot gaat!

Tekening van vilt: 2 uur – Groep 5-8

Een tekening maken kan iedereen wel. Maar een tekening die helemaal in een lap zit, dat is wat anders. Je maakt hier naar eigen ontwerp een vilten tekening.

Monstertje of lief diertje: 90 min. – Groep 5-6

Van wol maak je je eigen monstertje! Je hebt een steen nodig die je inpakt met wol. Die haal je er later uit en dan werk je het geheel af.

Een eigen pop en poppenspel: 2 uur – Groep 1-8

Naar aanleiding van een stukje uit een poppenspel maak je je eigen stokpop (1-4) of handpop (5-8) We werken met een handschoen of schuimrubber. Als we klaar zijn met de poppen is er misschien wel tijd om met je pop een spelscène te maken!

Vliegbeesten: 90 min. – Groep 3-8

Hoe prachtig ziet de vleugel van een vlieg eruit! Wat een grappige gezichten hebben sommige insecten. met schuimrubber, takjes, linnen vezels en nog wat ander materiaal maken we mooie dieren.

Vliegbeest
Aan het werk!

VO 

Kennismaken met kunst en kunstenaar: 2uur

Leerlingen leren dat inspiratie hard werken is, wat je nodig hebt voor het maken van kunst, speciaal gericht op textielkunst. Dan een hands-on experience met vilt maken.

Een eigen pop en poppenspel: 2 uur

Na een inleiding over poppenspel maak je je eigen bekpop We werken met karton en recyclen knuffelbeesten uit de kringloop. Als we klaar zijn met de poppen hebben ze ook een stem!

Uniek en zelfbedacht!

In een serie van 3x 1,5 uur kijken we hoe je inspiratie kan vinden in je eigen omgeving, die gebruikt voor een ontwerp, en dat ook uitvoert. We werken met water en zeep, en voor de goede afwerking leer je ook naaldvilten.

Recyclen en assembleren! 2 x 1,5 uur

Materiaal dat je zelf uitzoekt en gevonden hebt  samenvoegen tot een individueel geheel.

Eerst spelen en dan maken.

wat een stel!

workshop in Vasteras (Zweden):
“Our workshop with Willeke was fantastic. We made simple and expressive puppets. Willeke has the ability to inspire the students and at the same time be very clear as an instructor. Although she spoke another language there were no difficulties for the students to understand her. Her humour and patience created a good atmosphere. The students were very ambitious and worked on their puppets for several days after Willeke was gone. It turned out very well. Thank you very much!”

A. Granberg

art teacher, Carlforsska gymnasiet

aan het werk met de pop-assemblage
schuimrubber kop met wol
 
werken met schuimrubber
het prachtige resultaat